Nieuws

Publicatiedatum:

Valpreventie

We horen het niet graag alleen is het wel een feit dat naarmate we ouder worden, het risico op vallen toeneemt maar vooral dat de letsels een grotere impact kunnen hebben op je levensstandaard. Neem nu het voorbeeld van Nicole Josy, beter gekend als Nicole van het succes duo “Nicole en Hugo”. Door een ongelukkige val op de trap kwam ze recentelijk om het leven. De val bezorgde haar een schedelbreuk.

Wist je dat?
Valongelukken de meest voorkomende oorzaak zijn van verwondingen bij mensen vanaf 65 jaar? Bijna de helft van deze verwondingen als gevolg hersenletsel of botbreuken hebben? Dat de meeste van deze ongevallen in en rond de eigen woning gebeuren?

Dat zeggen we uiteraard niet om angst in te boezemen. Wat we wel willen aantonen is dat valpreventie een belangrijk onderdeel in je seniorenleven is.

Wist je bijvoorbeeld dat er trainingsprogramma’s bestaan waar er geoefend wordt op het verbeteren van je evenwicht en spierkracht? Niet iedereen kan een prima ballerina zijn en mooi op één been balanceren uiteraard. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Je kan wel leren hoe je veiliger op pad kan gaan in je eigen huis en daarbuiten. Voor meer info hierrond kan je steeds terecht bij je huisarts.

Er zijn verschillende valrisicofactoren:

  • Biologische factoren zoals leeftijd, fysieke of cognitieve achteruitgang.
  • Gedragsmatige factoren zoals te weinig lichaamsbeweging of onveilig schoeisel.
  • Omgevingsgebonden factoren zoals een gladde vloer of onvoldoende verlichting.

We helpen je dus graag met enkele tips rond valpreventie. Zaken die je waarschijnlijk wel weet maar waar je na het lezen van dit artikel hopelijk terug bewuster mee kan omgaan:

  • Draag steeds stevig schoeisel. Een comfortabele pantoffel kan fijn aanvoelen maar geeft daarvoor niet noodzakelijk de steun die je nodig hebt om je evenwicht te bewaren.
     
  • Hou tijdens het betreden van een trap, of het nu omhoog of omlaag is, steeds de handleuning vast. Dit gaat niet altijd een letsel vermijden, alleen kan het wel het letsel minder erg maken.
     
  • Neem voldoende tijd voor beweging. Een frisse neus halen tijdens een dagelijkse wandeling houdt de spieren actief en zorgt ervoor dat je spierkracht behouden blijft.
     
  • Sta je ’s nachts al wel eens vaker op? Doe dan steeds het licht aan als je uit je bed stapt of zorg voor een automatisch licht dat aanspringt van zodra je aanzet maakt om uit je bed te komen.
     
  • Een schone vloer is altijd fijn. Zorg er wel voor dat je niet dadelijk met de meest gladde schoonmaakmiddelen te werk gaat. “Bruine zeep” bijvoorbeeld is heel efficiënt qua schoonmaakeffect, alleen kan het een film nalaten op je vloer waardoor deze meer risico krijgt om uit te schuiven.
     
  • Verminderd zicht? Ga dan even langs bij de oogarts voor een test. Als je goed ziet, zie je ook beter waar je loopt.
     
  • Als je bang bent om uit te schuiven in je douche of tijdens het uitstappen van je bad, voorzie dan enkele hulpmiddelen die je extra steun geven. Denk maar aan een handvat aan de muur of op het bad zelf, antislipmatjes, …
     

Moest het toch tot een val komen dan schakel je best zo snel mogelijk hulp in afhankelijk van de ernst van de situatie. (Zie ook artikel http://www.preventiesenioren.be/nieuws/dringend-medische-hulp).

Elektrische fietsen: handig! Maar wees bewust van de risico’s