Nieuws

Publicatiedatum:

Omgaan met frustraties, irritaties en agressie van mensen met Dementie

Dementie brengt bij mensen die aan de ziekte leiden een hele resem gedragingen te weeg, sommigen net iets minder aangenaam. Zeker in een beginfase van dementie beseffen mensen dat ze meer en meer zaken niet kunnen, die ze vroeger wel nog konden en dit kan leiden tot enige irritaties en frustraties. Het kan zijn dat deze irritaties en frustraties omslaan in agressief gedrag.

Frustraties en irritaties

Niet enkel symptomen van dementie zijn op te merken, ook kan je signalen van irritaties en frustraties opvangen. Zo kunnen mensen met dementie sneller overstuur raken over kleine zaken, in huilen uitbarsten, slecht gehumeurd zijn, ruzie zoeken of sneller boos worden.

Vaak komen deze irritaties naar boven door een gevoel van onbehulpzaam zijn en zetten deze mensen zich af tegen het feit dat iemand anders hen altijd zegt wat ze ‘moeten’ doen. Mensen met dementie hebben soms weinig begrip voor uw goedbedoelde hulp en dit kan mogelijk omslaan in afkeer. Je kan proberen over deze gevoelens te praten, alleen is dit niet altijd even eenvoudig aangezien het voor hen moeilijker is om hun gevoelens te uiten. Wimpel deze frustraties niet af, neem ze integendeel serieus en ga ermee aan de slag.

Doe een poging om uit te vinden wat die situaties zijn die aan de oorzaak kunnen liggen van deze frustraties. Komt dit door verveling? Of net door te veel prikkels? Werkt stilte? Of is het net muziek die mogelijk meer helpt? Probeer de zaken die voor frustraties zorgen te detecteren en kijk voor een alternatief. Als een persoon geen telefoonnummers meer kan onthouden, kijk voor een telefoon met fotogeheugentoetsen.

Agressie

Ook agressie kan bij alle stadia van dementie voorkomen, schelden, vloeken of zelfs slaan. Hoe ga je daar mee om? Het is zeer belangrijk om je te realiseren dat dit schelden, vloeken of slaan niet tegen jou persoonlijk gericht is. Hier ligt vaak ook een element van irritatie of frustratie aan de basis. Ook hier kan je op zoek gaan naar wat de bron van deze frustratie is. Zo kan je bijvoorbeeld:

  • Minder eisen of verwachtingen hebben en hen zelf zaken laten proberen. - Een nuttige dagindeling voorzien. - Neem je tijd, zowel om handelingen uit te voeren als om dingen uit te leggen.
  • Zorg ervoor dat ze af en toe eens hun energie kwijt kunnen, ga wandelen of een andere activiteit.
  • Mogelijk ligt er een fysiek ongemak aan de basis, je kan hiervoor ook eens bij de dokter te rade gaan. Ondanks deze inspanningen zal je agressief gedrag niet altijd kunnen voorkomen. Als het zich dan toch voordoet raden wij volgende tips aan:  
  • Blijf rustig.
  • Bewaar je afstand en respecteer ook de persoonlijke ruimte van de persoon met dementie.
  • Ga niet in discussie.
  • Praat op een rustige en kalme manier, al begrijpt deze persoon je niet volledig, op een kalme toon praten kan hen helpen kalmeren.
  • Probeer hen af te leiden of te kalmeren met iets anders; eten, muziek, een ander onderwerp.
  • Wordt het fysiek bedreigend, verlaat dan de kamer. Je eigen veiligheid primeert. Meldt deze gedragingen aan de huisarts en dan kunnen jullie samen kijken hoe je er verder mee kan omgaan.

Bronnen: www.dementie.nl

oudermishandeling

Ouderenmis(be)handeling

We kunnen verschillende vormen van ouderenmishandeling onderscheiden, afhankelijk van de vorm van geweld.

Ziekenhuiscriminaliteit

Iedereen komt wel eens in aanraking met een ziekenhuisbezoek, mogelijk als bezoeker of als patiënt. Dit zorgt ervoor dat ziekenhuizen dagelijks te maken krijgen met talloze personen die over de vloer komen.

Phishing mails, online oplichten door middel van mails

Phishing mails

Internet criminelen verzinnen steeds nieuwe trucs om je persoonlijke gegevens te bemachtigen. Phishing is één van de nieuwste trucs. Phising is het online oplichten door middel van valse mails, websites of berichten.