Nieuws

Publicatiedatum:

Kou en vriestemperaturen trotseren

De komende dagen belooft het flink koud te worden. Op welke manier kan je jezelf of anderen het best voorbereiden om deze ijzige temperaturen te trotseren? Welke gevaren brengt deze vriestemperatuur met zich mee? Hier vind je alvast enkele tips om de winter veilig en wel door te komen.

 

  • Zorg dat ramen en deuren zo veel als mogelijk gesloten blijven zodat er binnenshuis geen kou zal binnendringen. Ook het tijdig sluiten van de gordijnen zorgt voor een goede isolatie.
  • Zet de verwarming 1 à 2 graden hoger. Het is hierbij vooral belangrijk dat de kamertemperatuur constant blijft. Gemiddeld genomen ligt de ideale temperatuur tussen de 19° en 22°, maar dit kan voor iedereen verschillend zijn. Voordat je naar bed gaat, zet je best de verwarming op je slaapkamer ook even aan. Het is wel aan te raden deze niet aan te laten staan tijdens het slapen. Een koude lichaamstemperatuur tijdens de nacht zorgt er namelijk voor dat je dieper slaapt en minder vaak wakker wordt. Op deze manier sta je vast en zeker uitgerust op.
  • Kleed jezelf goed warm aan. Meerdere lagen kledij helpen je lichaam warm te blijven. Trek extra dikke sokken of een warme trui aan. Indien je naar buiten gaat, draag dan steeds een sjaal en handschoenen. Ook via ons hoofd kan er heel wat warmte verloren gaan. Draag een muts of pet en voorkom dat je warmte wegglipt.
  • Durf je omgeving aan te spreken om bepaalde klusjes over te nemen. Vraag je buur om je stoep ijs- of sneeuwvrij te maken of om extra boodschappen mee te nemen.
  • Door de ijzige temperaturen kan het buiten flink glad worden. Trek daarom goede, stevige schoenen aan indien je je huis verlaat. Kies je route nauwkeurig uit en probeer gladde, donkere wegen te vermijden.
  • Voldoende bewegen zorgt voor een goede doorbloeding van het lichaam. Zo zullen je handen en voeten minder snel afkoelen. Indien je minder goed te voet bent, volstaat het om de armen en benen af en toe te bewegen.
  • Vermijd lange uitstapjes buitenshuis. Even naar buiten gaan is op zich niet verkeerd, maar zorg er dan wel voor dat je goed warm bent aangekleed zodat je lichaam niet te sterk afkoelt. 15-30 minuten in de buitenlucht actief zijn werkt stimulerend voor je spieren, botten en organen.
  • Zorg dat je genoeg medicijnen en andere levensmiddelen in huis hebt. Op deze manier hoef je niet elke dag de gladde baan op.
  • Ook in de winter mag het belang van voldoende drinken niet onderschat worden. Drink zo’n 4-5 glazen water per dag en voorkom dat je lichaam en huid uitdroogt. Personen met een droge huid kunnen ook gebruik maken van een vochtinbrengende crème, waardoor de huid vochtig blijft en niet zal schilferen.
  • Ook in de winter mag het belang van voldoende drinken niet onderschat worden. Drink zo’n 4-5 glazen water per dag en voorkom dat je lichaam en huid uitdroogt. Personen met een droge huid kunnen ook gebruik maken van een vochtinbrengende crème, waardoor de huid vochtig blijft en niet zal schilferen.
     

Meer info

  • https://nos.nl/artikel/2219106-vries-advies-voor-ouderen-hoe-overleef-ik-de-kou.html
  • https://www.gezondheidsnet.nl/wintersport/wintertips-voor-senioren
  • http://trendnieuws.nl/slaap-jij-met-de-verwarming-aan/

De ouderengids

Ouder worden gaat gepaard met heel wat vragen. Er komt vanalles bij kijken.

Blijf in beweging, doe het veilig!

Ook dit jaar organiseert het Expertisecentrum Val-en fractuurpreventie Vlaanderen, het Vlaams Instituut Gezond Leven en de Vlaamse Logo’s van 23 t.e.m. 29 april 2018 voor de 7de keer ‘de Week van de Valpreventie’.

Enkele tips voor een veilig gebruik van social media

Sociale media wordt alsmaar populairder bij de senioren. Uit cijfers van de Digimeter, die het gebruik van digitale media in kaart brengt, blijkt dat maar liefst vier op de tien 65 plussers facebook gebruikt.