Nieuws

Publicatiedatum:

Elektrische fietsen: handig! Maar wees bewust van de risico’s

Het is wellicht al wel opgevallen dat de fietspaden steeds drukker lijken te worden. Dat er tijdens de lockdown meer aan buitenactiviteiten werd gedaan, is ondertussen welbekend. Dat deze pandemie ook de populariteit van de al populaire elektrische fietsen een boost heeft gegeven, is dan ook niet zo verrassend. Met de elektrische trapondersteuning zijn er steeds meer tweewielers op de fietspaden actief.

Waar dat vroeger ongeveer tegen een gelijke snelheid verliep, is er nu een groot verschil. Vooral de grote diversiteit en de onderlinge snelheidsverschillen maken het zo potentieel gevaarlijk. Je hebt E-bikes, koersfietsen, mountainbikes, gewone fietsen, bakfietsen en daar komt ook nog eens de elektrische step bij, die zich meer en meer in het straatbeeld vertoont. Dit in combinatie met fietsers die vaak afgeleid zijn door muziek of hun gezelschap, kan dit voor de wandelaar of mede-fietser een onveilige situatie creëren.

De E-bikes vormen een milieuvriendelijk en goedkoper alternatief voor korte autoritten. Vaak bespaar je je ook de stress van parkeerplaats te zoeken of in de file te staan voor een korte afstand. De ‘trapondersteuning’ maakt het ook mogelijk om langere fietsritten in te plannen ongeacht je leeftijd.

Hoewel de E-bike vele voordelen biedt, wordt de snelheid ervan vaak verkeerd ingeschat door de medeweggebruikers. Deze fiets haalt immers een hogere gemiddelde snelheid dan een gewone fiets en is overigens ook aanzienlijk zwaarder qua gewicht. Dit maakt dan ook dat er steeds meer ongelukken, zelfs dodelijke ongelukken plaatsvinden met e-bikes, wat uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt bevestigd. Vooral oudere fietsers lopen ernstige letsels op, maar ook bij jongeren gebeuren er ongelukken doordat ze grotere risico’s nemen dan de “gewone” fietser.

Afhankelijk van de categorie van de elektrische fiets zijn er verschillende regels en verplichtingen die moeten in acht genomen worden. Er is immers een groot verschil wat betreft de regels i.v.m. een elektrische fiets en een speedpedelec, hoewel deze heel hard op elkaar gelijken.

 

E-bike

  • Haalt een maximale snelheid van 25 km/uur 
  • Verkeersregels van de fietser volgen, dus verplicht op het fietspad te rijden (op uitzondering van enkele verkeersborden/verkeersregels).

Speedpedelec

  • Haalt een maximale snelheid van 45 km/uur (bijna het dubbele van een elektrische)
  • De fiets moet ingeschreven zijn in het DIV-register en moet een speedpedelec-nummerplaat hebben (dit toont het verschil met een elektrische fiets!)
  • Verkeersregels van de bromfietser volgen. Bij snelheidsbeperking tot 50 km is er de keuze tussen rijbaan of fietspad, bij hogere snelheidsbeperking moet men verplicht op het fietspad rijden. Maar als het fietspad gedeeld wordt met voetgangers, dan mag deze niet op het fietspad.

Verkeersregels van de bromfietser volgen. Bij snelheidsbeperking tot 50 km is er de keuze tussen rijbaan of fietspad, bij hogere snelheidsbeperking moet men verplicht op het fietspad rijden. Maar als het fietspad gedeeld wordt met voetgangers, dan mag deze niet op het fietspad.