Nieuws

Coronacrisis en internetfraude

Publicatiedatum:

Coronacrisis en internetfraude

Nog even en we zitten een jaar in “ons kot”. Fysiek winkelen is niet vanzelfsprekend, dus zoeken we met ons allen de alternatieven.
Steeds meer mensen ontdekken de mogelijkheden van het online shoppen en die zijn talrijk.
De gevaren ook!


Internetfraude of -oplichting is de variant op klassieke oplichting. Het doel is om geld of goederen te ontfutselen van nietsvermoedende mensen. Dit gebeurt vaak door mooie woorden te gebruiken of door zeer aanlokkelijke voorstellen te doen, vaak  te mooi om waar te zijn!


Door het toegenomen aantal communicatiemiddelen gaan ook computercriminelen alsmaar vindingrijker te werk om goedgelovige mensen op te lichten. Het internet is hun geliefde speelterrein om hun listen op jou los te laten: valse virussen en geblokkeerde computers om nadien “losgeld” te vragen, fraude met internetbankieren, bedrog op Facebook met valse profielen, zogenoemde kredietverlening, valse zoekertjes of enquêtes, fictieve appartementen te huur, afpersing via de webcam, oplichting met de Digipass,…

We lichten er twee toe:

Coronavirus-phishing:


Cybercriminelen maken misbruik van onze bezorgdheid over het coronavirus COVID-19. Ze versturen e-mails of sms’en waarin ze producten aanbieden, zoals mondmaskers, alcoholgels en nu zelfs vaccins. Op die manier proberen ze je naar valse verkoopsites of informatiesites te lokken. 


Zodra je gereageerd hebt, proberen deze misdadigers je te bestelen of een virus op je computer
of smartphone te installeren.
De producten of informatie die je zocht, krijg je niet. Wees dus heel alert en klik nooit op de links in zulke e-mails of sms’jes.


Oplichting met je Digipass:


Bijvoorbeeld: Een zogezegde medewerker van een contactcenter belt je op en vertelt je dat de veiligheid van je bankrekening verbeterd moet worden en wil je Digipass testen.

Een ander voorbeeld: Oplichters doen zich voor als medewerker van de overheid en vertellen je aan de telefoon dat je recht hebt op een financiële compensatie voor het geleden ongemak.

De volgende stap is doorgaans dezelfde.
De oplichter vraagt je eerst naar je rekeningnummer en vraagt dan om je Digipass te gebruiken. Zo krijgen ze toegang tot je bankrekening en kunnen ze overschrijvingen doen, tot enkele duizenden euro’s, zonder dat ze je bankkaart of geheime code nodig hebben.


Als je phishingmail hebt gekregen, kan je anderen helpen door deze mail door te sturen naar verdacht@safeonweb.be

Als je slachtoffer bent van misleiding, bedrog, fraude of oplichting, dan kan je terecht op meldpunt.belgie.be

Online misdaden kan je ook aangeven bij de politie. Zij staan in contact met de Federale Computer Crime Units, die belast zijn met het bestrijden van ICT-criminaliteit.